Заняття із підлітками. Тема: «Лихослів’я»
Мета: Надати підліткам інформацію про вплив, значення та силу слова в житті людини, про негативні наслідки лихослів'я для особистості й суспільства. Пояснити, як лихослів'я руйнує дружні та сімейні стосунки і яким чином можна протистояти цьому явищу. Нагадати підліткам Золоте правило: "Отже, в усьому, як хочете, щоб з вами поводилися люди, так поводьтеся і ви з ними".
Форма заняття: бесіда-дискусія.
Хід заняття
"Лихослів'я" - означає нечистоту, бруд.
1. ІСТОРІЯ ЛИХОСЛІВ'Я (інформаційна доповідь)
В історії людства достовірно невідомо, коли вперше з'явилися лайливі слова. Швидше за все, коли в життя увійшло зло.
До слова в усі часи ставилися дуже обережно. "Мовчання - золото", - свідчила стародавня мудрість, попереджаючи людину про відповідальність за сказане слово. У житті є багато незрозумілих для людей речей. Але відомо, що в давніх цивілізаціях покарання за лайливі слова було дуже суворим, особливо якщо лихослів'я відносилося до батька чи матері. Закон свідчив: "Хто лихословитиме батька свого або матір свою - той хай буде страчений". Про що турбувалися люди, запроваджуючи в життя такі закони? Ймовірніше, щоб убезпечити свій народ від покарання. Можливо, вони піклувалися про благополуччя та майбутнє підростаючого покоління, яке виховували на заповіді: "Шануй батька свого і матір, так буде тобі благо, і будеш довго жити на землі". Закони попереджали, що "від слів своїх виправдаєшся і від слів своїх осудишся", а також "за всяке марне слово, яке скаже, людина дасть відповідь".
Життєвий досвід свідчить, що лихослів'я - велике зло, яке не приносить благословення і благополуччя народу та суспільству, а тому має бути покаране і негідне людського товариства.
Так, на Запорізькій Січі за лихослів'я людину карали батогом, прив'язавши її до стовпа. Лихослів'я заборонялося навіть під час військових походів, щоб не накликати біду і щоб похід був успішний. Лайливі слова на адресу друга або недруга суворо заборонялися.
Московський цар Олексій Михайлович Романов (1645-1668) за публічно висловлені лайливі слова карав стратою.
Петро І (1689-1725) спеціальним указом велів секти різками лихословів. Існуючий тоді звід життєвих правил і повчань "Домострой" захищав принципи патріархального побуту, зокрема беззаперечне підпорядкування голові сім'ї, шанування батька й матері. Таке ставлення до батьків зберігалося аж до середини XXстоліття.
В кінці XIXстоліття тих, хто вживав мат, урівнювали з безбожниками та анархістами.
Наполеон, який мріяв потрясти всю Європу лайливими словами і довести, що не боїться ні Бога, ні диявола, ні людини, зазнав фіаско.
В минулі часи використання нецензурних слів розглядалося не лише як лихослів'я, а й як опоганення норм людського буття.
2. Бесіда «Чи підтримує лихослів'я рівень здобутого авторитету?»
Психолог. Прагнення до поваги, гідного становища — несумісне з негідними словами. Слід усвідомлювати і цінувати свій авторитет, свій рейтинг (професійний, соціальний, особистісний, сімейний). Якщо хтось хоча б раз почує від нас погане слово, незриму планку нашого авторитету на попередню висоту ми вже можемо ніколи не підняти.
Не думайте, що ніхто і ніколи вас не образить і не висварить. Однак це можна витримати і дати гідну відповідь: «Не те, щовходить у вуста, оскверняє їх, а те, що виходить з них». Якщо ж копіювати інших, говорити «як усі», то не треба потім дивуватися, що у вас у житті не все гаразд: не вас похвалили, не вас відрядили навчатися за кордон. Людину видно навіть тоді, коли вона про це не думає. (Висловлювання учнів)
Психологічний коментар. Бесіда дає змогу спростувати міфи про те, що лихослів'я означає авторитет, що лайкою його можна добути й утримувати на належному рівні.
3. Бесіда «Розпочни із себе»
Психолог. Що робити з тими, хто лихословить? Не можна виправити все суспільство, але зупинити лихослів'я всередині сім'ї, класу, групи можна. І розпочинати слід із себе, беручи приклад із людей, які не лаються. Навіть у найгіршому середовищі є люди, до яких бруд ніби не пристає. Тому завжди є на кого спертися і чинити опір злу. Цих людей називають моральними і такими, що володіють нормами етикету. Моральними рисами, які визначають ставлення людини до інших, є: доброта, великодушність, гідність, скромність, милосердя. А етикет — дотримання регламентованих норм у стосунках між людьми. Ось таких орієнтирів слід дотримуватися, вдосконалюючи себе. Впливати на тих, хто лихословить, слід власним прикладом високої мовної культури. Наведемо для прикладу притчу: «Жила одна людина. У дитинстві вона хотіла переробити світ, в юності — країну, у зрілості — сім'ю, у старості — себе. На її смертному одрі рідні почули дивне зізнання: «Якби я в дитинстві почав із себе, то зараз переробив би світ». Ознакою зрілої особистості є вміння керувати собою, натомість незріла особистість намагається керувати іншими. (Висловлювання учнів)
Психологічний коментар. Бесіда актуалізує у свідомості учнів цінність високих моральних рис, стимулює дієве ставлення до власного мовлення.
4. Бесіда «Лихословлю, бо це «круто»!»
А. «Крутий = самовпевнена поведінка + багато агресії».
Б. «Сильна особистість = впевнена, виважена, адекватна поведінка + багато підтримки і доброти».
Отже, «крутий» виявляє фізичну і вербальну агресію, для нього це, як правило, самоціль. А насправді сильний використовує свою силу для утвердження добра.
Учням пропонується порівняти характеристики «крутої» і сильної особистостей.
1. Сильна особистість — це людина, яка вміє опанувати себе,а не інших; вміє приймати рішення сама, а не робить це за інших; сильна зріла особистість спочатку збирає факти, а потім приймає рішення, і тому є відкритою для спілкування.
2. «Круті» часто стикаються з опором і агресією щодо себе, болюди не хочуть, щоб їх хтось контролював; незріла особистістьспочатку приймає рішення, а потім підганяє під нього факт, і тому часто є підозрілою.
3. Сильну особистість люблять, а «крутого» — бояться.
4. Під час суперечки сильна особистість не обмежує правінших, а «крутий» відстоює позицію «Я правий, ти - ні»,яка часто-густо супроводжується образливими словами. Щоб стати сильною особистістю, слід навчитись уникати негативних оцінних суджень — «придурок», «ідіот» тощо. Ці словавикликають «лихі» думки, спричиняють роздратування і гнів.Такий стан провокує грубу лайку. «Лихі» слова, незалежновід того, вимовляються вони вголос чи мовчки, мають такі особливості:
• драматизують ситуацію — вона стає «жахливою» і «катастрофічною»;
• за допомогою цих слів ви стверджуєте, що «нічого неможна виправити» і не шукаєте виходу із ситуації;
• у цих словах неодмінно згадується те, що хтось передвами у чомусь завинив; думка фіксується на вимогах, які висуваються до інших, — «ти повинен», «я вимагаю», «ніхто не має права».
• Щоб побороти «лихі» слова, потрібно вміти переключатися на «хвилю поміркованості». Прикладом тут може бути така позиція: «Зріла людина світ бачить реалістично. Варто пам'ятати про те, що люди не можуть бути бездоганними і мають право на помилки, що ніхто з людей (навіть батьки) не прийшов у цей світ для того, щоб задовольняти мої вимоги й очікування».
5. Вправа «Як подолати лихослів’я»
Аби вміти побороти свій гнів і попередити вживання лихослів'я учням пропонується наступна схема:
• у чернетці наведіть ситуації, що провокують лихослів'я;
• опишіть ситуацію об'єктивно, як би її зафіксувала відео-камера;
• визначте мету вживання лайки (встановлення контролюнад іншими; уникнення когось або чогось; помста; перемогав суперечці; захист своїх прав);
• запишіть свої «лихі» слова;
• запропонуйте альтернативу у вигляді «поміркованих»думок;
• спробуйте відчути, які нові почуття з'явились у вастепер.
Для того, щоб не користуватись у скрутних ситуаціях інвективною лексикою, людина повинна вміти: упевнено попросити, твердо і впевнено вимагати, адекватно відповідати на справедливу і несправедливу критику, не дозволяти маніпулювати собою, твердо відмовити.
6. Групові дискусії
Учням запропонували для обговорення такі висловлювання:
• «Зі звички так чи інакше лихословити випливає звичка доздійснення поганих вчинків». (Арістотель.)
• «Людино, заговори, щоб я тебе побачив». (Сократ.)
• «Мова — це дії, що відбуваються між людьми». (Регель.)
• «Лихослів'я — повсякденна колотнеча. Ви берете в ньомуучасть?»
7. Малювання лихослів'я (арт-терапія)
Для зняття емоційного напруження учням пропонується намалювати погане слово, тобто створити алегоричний образ.
Gary Flores
2018-03-14 08:50:18xvWmimIkT Alth http://cgnin.com/#ERK7DlKC-v6R ERK7DlKC, UgsuCXJnziHm , [url=http://nnrrw.com]J5o9fOlnMyz[/url], [QQaSv63y](http://2wauv.com "QQaSv63y"), [http://nkvlj.com thFLhIxQ],...
Amy Bentley
2018-03-10 20:27:04Jrzt1qOz Art http://xqs24.com/#WJ8KEYNDBZ-B5l WJ8KEYNDBZ, k8N1aGzT , [url=http://nptnr.com]LAlPC3qC6S[/url], [BXClF3Bjn](http://oh846.com "BXClF3Bjn"), [http://f464s.com u85IzeZFYgO],...